Lyukas Beszélgetések: Archaikus erőforrások a zenében
A Kiscelli Múzeum kiállítást rendez a híres Fekete Lyuk megnyitásának harminc éves jubileuma alkalmából. A tárlat a rendszerváltás kori budapesti underground egy szeletét mutatja be.
A Fekete Lyuk gyakori fellépője és meghatározó szereplője volt a VHK zenekar. Az együttes egykori gitárosa és egyik alapítója Czakó Sándor nemrégiben megjelent könyve kapcsán kerekasztal beszélgetést szervezünk a Valóság, Hit és léleK rejtett csodájáról a zeneteremtés és alkotási folyamat egyedi megközelítésével.
A kerekasztal beszélgetés résztvevői:
Jávorszky Béla – zenei szakíró
Szőnyei Tamás – zenei-kulturális újságíró
Czakó Sándor – VHK egyik alapítója; „A Valóság Hit és LéleK rejtett csodája” c. könyv szerzője
Az eseményhez kapcsolódóan két művész alkotásait is bemutatjuk, akik Czakó Sándor, A Valóság Hit és Lélek rejtett csodája című könyvének borítóját készítették.
Az egyik kiállító Barcsik Géza grafikusművész, aki többek között a VHK több plakátját, lemezborítóját és színpadi díszleteit is megalkotta a sajátos archaikus jelképrendszerével.
A másik művész Garamvölgyi Gábor, aki fiatal és tehetséges képzőművészként mutatja be festményeit és műveit, melyek a mai kor dinamikáját különleges térimpressziókkal fejezik ki.
A kiállításokat Czakó Sándor nyitja meg; melyeken rövid improvizatív koncertet ad Lőrinszky Attila nagybőgőművész, aki korábban többször is zenélt együtt a VHK-val.
A beszélgetés előtt 15 órától a kerekasztal beszélgetés résztvevői szubjektív tárlatvezetést tartanak a Fekete Lyuk kiállításhoz kapcsolódóan.
Az esemény regisztrációhoz kötött, regisztrálni az alábbi címen lehetséges:
kapcsolat@kiscellimuzeum.hu
——————————————————————————————————
Fekete Lyuk- A pokoltornáca, című kiállításról:
2018. december 18.– 2019. június 25. között. A kiállítást számos program, koncert és rendezvény kíséri.
Kurátor: Balla Loránd
További információk a kiállításról:
Az 1980-as évek végén a Fekete Lyuk volt az egyetlen állandó alternatív zenei szórakozóhely Budapesten, amely beengedett mindenkit, aki az alternatív, a punk, a rock vagy a metál műfajokat képviselte. Sem korábban, sem később nem volt olyan gyűjtőhely, amely így össze tudta volna fogni a szubkultúrákat és azok képviselőit.
Sok tűrt és tiltott együttes kapott itt fellépési lehetőséget. Több ma is létező zenekar a klubnak köszönhette ismertségét. Néhányan ma is kedvelt szereplői a hazai rockszcénának (pl. VHK, Tankcsapda, Kispál és a Borz, Pál Utcai Fiúk, Sex Action, F.O. System, stb.).
A kiállítás szélesebb kontextusba helyezi a szórakozóhely működését, amely nem csupán egy klub és koncerthelyiség volt; a Fekete Lyukban tartotta például az underground divattervező, Király Tamás az utolsó próbáját híres berlini divatbemutatója előtt, amely 1988 végén a nemzetközi sikert hozta számára.
A tárlat fotók, plakátok, relikviák mellett jórészt magángyűjteményekből származó, a kor szubkulturális divatjának megfelelő ruhák, illetve számos, ma is működő zenekar tagjaival, egykori dj-kel, filmrendezőkkel, törzsvendégekkel forgatott videóanyag látható. Számos interjúban mutatja be az egykori szórakozóhely közönségének visszaemlékezéseit a hely eseményeiről, programjairól, amelyek segítségével betekintést nyerhetünk egy olyan csoport világába, amely nem kívánta elfogadni a többségi társadalom normáit, így saját közösséget hozott létre, amelynek a legfontosabb megnyilvánulási színtere a Fekete Lyuk volt.